vrijdag 26 oktober 2007

Yay, er is weer koffie!

Ergens vorig jaar ging mijn koffiezetapparaat stuk. Nu vind ik kopen van elektronische apparaten niet direct een leuk klusje, maar het moest maar. Omdat mijn keuken en mijn aanrecht erg klein zijn, besloot ik zo'n klein espresso-apparaatje op electriciteit te kopen. Dat neemt veel minder plaats in dan een groot log koffiezetapparaat.

Wat ik niet besefte, was dat het schoonmaken van zo'n espresso-apparaatje best een gedoe is. De koffie komt los in een filter en moet dus iedere keer met een stukje papier uit het filter worden gefrunnikt en weggegooid worden. Omdat de koffie altijd nat blijft, wordt het papiertje een soort donkere drap in je vingers, dat met een platsh in de vuilnisbak valt, als er niet al druppels tussen je vingers door gesijpeld op de keukenvloer zijn gespat. In de kan en het waterreservoir blijven ook altijd kleine restjes koffieprut achter, in een bodempje water, zodat je er niet veel anders mee kunt doen dan wegspoelen en hopen dat de boel niet verstopt.

Nu vind ik slow-food best wel een leuk concept, maar om 's morgens vroeg, als ik koffie wil, met slaperige ogen, want nog geen koffie op!, tien minuten bezig te zijn om het koffiezetapparaat schoon te maken, dat bleek niet aan mij besteed. Dus dronk ik voornamelijk instant koffie.

Minder lekker, duurder, en slechter voor het milieu, dat vriesdrogen. Maar zoals ik al zei, ik houd niet van het kopen van electrische apparaten en als ik er eenmaal een heb, ga ik zeker niet voor mijn plezier er nog een kopen. Het halen van een nieuw normaal koffiezetapparaat (fuck de pads, gewoon een filter!) bleef ik uitstellen.

Vandaag heb ik eindelijk de moed opgevat om naar de Mediamarkt (yuck) te gaan en een nieuw koffiezetapparaat gekocht. Nu straks nog wilde ethiopische koffie (Aarghh!) bij de biowinkel scoren. Yay, er is weer koffie!

Geen opmerkingen: